Borgasztronómiai utazás Laposa Bencével és Bock Józseffel - 2020-as trendek egyszerűen és röviden
Mi az, amiből a világ népessége 284 millió hektolitert is képes meginni? Mi az az ital, aminek a tudománya már több mint hatezer éve érdekli az emberiséget? A borpiacot rengeteg változás és kihívás érte az elmúlt években. Laposa Bencével és Bock Józseffel beszélgettünk a 2020-as trendekről, a borturizmusról és a klímaveszélyről.
Késő nyártól kezdve megindul a szüretelés a borbirtokokon. Európa a világ legnagyobb bortermelője: Olaszországgal, Franciaországgal és Spanyolországgal az élen hazánkban is jelentős iparág (forrás). A magyarországi borbirtokok jól teljesítenek, hiszen az importált bor aránya alig haladja meg a 2-3 százalékot. Ez főleg a magyar keresletnek és a generációkon átívelő szőlőtermesztés hagyományának köszönhető.
Egyszerű a képlet: a magyar emberek szeretik a magyar borokat. A magyar borászok pedig szeretik a hagyományokat. De ezek ellenére, mint minden piac, a borpiac is változik. Változnak az igények, változnak a trendek és változnak a fenntarthatósággal kapcsolatos kérdések. Ezekről a változásokról kérdeztünk két itthon elismert magyar borászt, akik nemcsak a szőlőtermesztésben, hanem a birtokvezetésben is az élen járnak.
Mire vágynak 2020-ban az emberek?
-
A bor már nem számít luxusterméknek. Az emberek gyakrabban vásárolnak palackozott borokat, így egyre több esetben a könnyedebb fajtákat emelik le a polcokról. “Az üdébb és gyümölcsösebb ízek kerültek előtérbe, ami nemcsak a magyarországi piacon, hanem a világpiac nagy részén is megfigyelhető tendencia” - mondta Bock József, a Bock Villány alapítója. Habár a kétezres évektől kezdődően leginkább a rosé iránt nőtt meg az érdeklődés, az utóbbi két évben “a pezsgőpiac sokkal aktívabbá vált és megnőtt a pezsgő iránti kereslet” - világított rá egy másik fontos változásra Laposa Bence, a Laposa birtok igazgatója, aki testvérével, Laposa Zsófiával 2020-ban alkotta meg a Balaton egyik legújabb pezsgőjét.
-
A megváltozott étkezési szokásokhoz nemcsak az élelmiszeriparnak kell alkalmazkodnia, hanem a boriparnak is. A vegán, gluténmentes, cukormentes borok megalkotása az egyik legnagyobb kihívás a borászok számára. A fogyasztók az élvezetek mellett az egészséget és a “bűntudatmentes bűnözést” is nagyon fontosnak tartják egy-egy bor kiválasztásakor (forrás).
-
Az élet minden pontján előtérbe került a fenntarthatóság. A borászoknak nemcsak a termelésben kell egy zöldebb utat keresni, hanem a csomagolásban is. A bio, vegán, adalékanyagoktól mentes termékek egyre több fogyasztót vonzanak (forrás). “Az újrahasznosíthatóságon kívül nagyon fontos lett a pazarlás elkerülése is. Azért, hogy csökkentsük az ökológiai lábnyomunkat, elkezdtük felhasználni a szőlőmagot is. Olajokat, tablettát és más tisztálkodó szereket is készítünk belőlük” - magyarázta Bock József az egyik alternatívát, ahogyan a borászatok fenntarthatóbbá tudnak válni.
A pincébe bekukkanthatok?
A borpiaci változások közül az egyik legnagyobb kihívást a borturizmus felértékelődése jelentette. Az emberek már nemcsak inni szeretnék a bort, hanem a bor történetére is kíváncsiak. Hogyan alakul át egy zamatos szőlőfürt borrá, és hogyan jut el a mellettük lévő kisboltba?
Manapság a szállásközvetítő oldalakon jószerivel találhatunk olyan borbirtokokat, amelyek az kereskedésen túl a turizmussal is foglalkoznak. Vannak luxushotelek és és olyanok is, ahol egyszerű panziókat építettek. “Egy sikeres birtoknak biztosítania kell a megváltozott fogyasztói igények kielégítését. Ezért is építettünk a közelmúltban egy üzemet, ami már lehetővé teszi, hogy körbevezetéseket is tartsunk, ahol a fogyasztók megismerhetik a borkészítés folyamatát” - emelte ki a pince- és üzemlátogatások fontosságát Laposa Bence.
Mivel Magyarország rengeteg kiváló borrégióval rendelkezik, a magyar borturizmusnak nemcsak a belföldi fogyasztókat érdemes megcéloznia, hanem a külföldről érkező turistákat is. “Egy külföldi turista nem biztos, hogy csak azért eljön Villányba, hogy bort igyon. A plusz szolgáltatások teszik a magyar borvidékeket releváns úticéllá. Ilyen szolgáltatások a birtokokon épített wellness központok és a színvonalas rendezvények” - mondja Bock József.
A magyar borászatok kiemelkedőek a régiókon belüli összefogást tekintve. Szinte minden magyar borrégiónak van egy szervezete, ami lehetővé teszi, hogy nagyobb szabású programokat és rendezvényeket is megrendezhessenek. Ilyen program a már harmadik alkalommal megrendezendő Gasztrohegy Badacsonyban, ahol tematikus hétvégeken tudják az érdeklődők végigjárni az összefogásban résztvevő 10 badacsonyi vendéglátóhelyet, akár a gasztrobérletet igénybe véve.
Elég jó-e a magyar bor a nemzetközi piacra?
Ha visszatekintünk egy kicsit az időben, akkor láthatjuk, hogy a magyar borexport nagyon ingadozó. 1998-2004 között az exportált borok mennyisége közel 47 százalékkal csökkent (forrás). Habár Magyarország 2003-ban csatlakozott az Unióhoz, a magyar borászok nem tudtak alkalmazkodni a hirtelen megnyílt piacokhoz, így az export mennyisége 2004 után tovább csökkent. Ez a tendencia 2010 után kezdett el megváltozni. 2018-ban már 816 ezer hektoliter bort exportáltunk, ami nagyjából a másfélszerese a 2004-es értéknek (forrás).
Bock József így látja a magyar borok lehetőségeit a nemzetközi piacon: “A magyar bor kiváló minőségű és ez a nemzetközi versenyeken is megmutatkozik. Vannak olyan bormárkák, amik már nemcsak az európai piacok felé nyitnak, hanem a Távol-Kelet felé is, ahol egy jóval nagyobb célközönséget kell ellátni. Úgy gondolom, hogy a magyar bor megállja a helyét a nemzetközi versenyben.” Bock József még megjegyezte, hogy Ázsiában inkább a magas alkoholtartalmú borokat preferálják, ellentétben a cikk elején említett tendenciával.
Milyen hatással van a klímaváltozás a bortermelésre?
A globális felmelegedés szinte a gazdaság minden területét érinti. Vannak amiket kevésbé, és vannak amiket alapjaiban változtat meg - a borászat az utóbbihoz tartozik. A klímaváltozás olyan mértékben rajzolhatja át a világ borrégióinak a térképét, ami akár bizonyos szőlőfajták eltűnését is okozhatja.
Mivel egyre melegebb lesz, az ültetvényeket egyre magasabb területekre kell ültetni. Ennek köszönhetően megjelenhetnek a boriparban olyan területek is, amik azelőtt szóba sem jöttek, ha borászatról volt szó. Ilyenek például Dánia, Norvégia és az USA északi része (forrás).
Magyarországon a tokaji régiót tartják a legveszélyeztetettebbnek, de ahogy Bock József is mondta, már Villányban is érezhető a klímaváltozás hatása: “A klímaváltozás minden borrégiót érint és a jövőben egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetni olyan alternatívákra, amik lehetővé teszik, hogy extrém időjárás mellett is ki tudjuk elégíteni a keresletet a minőség romlása nélkül.”